ro
Economie
26 Aprilie, 2025 / 19:57
/ Acum 10 ore

Zi istorică pentru Republica Moldova. Începe construcția primului pod rutier peste Prut din ultimele șase decenii

Zi istorică pentru Republica Moldova. Astăzi, începe construcția primului pod rutier peste Prut, după căderea comunismului, denumit simbolic „Podul de Flori de la Ungheni”. Evenimentul va fi marcat de Festivalul „Podul de Flori”, menit să retrăiască emoțiile istorice ale anului 1990, când românii de pe ambele maluri ale Prutului s-au putut îmbrățișa liber, pentru prima dată după decenii de separare, transmite MOLDPRES.

Lansarea oficială a lucrărilor de construcție a primului pod rutier peste Prut din ultimele șase decenii marchează un pas important în dezvoltarea infrastructurii dintre cele două maluri ale Prutului. Astfel, podul va lega orașul Ungheni din Republica Moldova de comuna Golăești din județul Iași, România.

„Podul de flori” va intra în istorie pentru totdeauna

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a subliniat că începerea construcției podului peste Prut de la Ungheni este un moment simbolic pentru cetățenii din Republica Moldova.

„Avem alte cinci poduri funcționale, dar acest pod are o încărcătură emoțională extraordinară pentru că ne permite nouă tuturor, ca o națiune întreagă să  retrăim momentul de a vedea cum de la un pod de flori, de la petale de trandafir aruncate în apele Prutului, începe construcția unui pod din piatră, cu denumirea care va intra în istorie pentru totdeauna „Podul de flori””, a afirmat Vladimir Bolea.


La rândul său, secretarul de stat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioșteanu, i-a invitat pe români, într-un număr cât mai mare, la Ungheni, pentru a retrăi emoțiile momentului din 1990.

„Festivalul Podul de flori transformă trecutul într-o punte către viitor. La 35 de ani de la momentul simbolic din 1990, când mii de oameni s-au întâlnit pe malurile Prutului. Ne pregătim pentru un nou gest de apropiere: lansarea construcției podului rutier peste Prut, ce va uni Republica Moldova cu România, stat membru al Uniunii Europene. Acesta va fi o punte nu doar peste un râu, ci și peste timp, consolidând legătura dintre comunitățile noastre”, a menționat Irinel Ionel Scrioșteanu.


Festivalul „Podul de Flori”, va începe la ora 12:00 în Piața Independenței din Ungheni, cu un program divers: acrobații aeriene, demonstrații ale parașutiștilor, ateliere de meșteșuguri tradiționale, târguri gastronomice și spectacole susținute de artiști îndrăgiți de pe ambele maluri ale Prutului – de la LUPII lui Calancea, Fluieraș și Surorile Osoianu, până la Antonia, care va încheia seara într-o notă vibrantă.

Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii Unirii

Potrivit autorităților, din toamna anului 2026, va fi posibilă circulația pe acest pod, cu descărcările provizorii în drumurile din proximitate, până la finalizarea Autostrăzii Unirii în 2029-2030.

„Podul de Flori” peste Prut de la Ungheni va avea 261,20 m lungime, din care 130,60 m pe teritoriul României, două benzi pe sens și trotuare. Acesta va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spații închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor.

Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii Unirii A8. Acesta va avea un punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state. Este vorba de: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Durata contractului este de 24 de luni. Din această perioadă, termenul de șase luni este pentru proiectare și 18 luni pentru execuție. Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 151,68 milioane de lei românești, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei.

Patru poduri noi peste râul Prut

La începutul acestui ani, autoritățile române au anunțat că patru poduri noi vor fi construite peste râul Prut. Astfel, până în anul 2030, va fi dublat numărul podurilor rutiere existente.

Primul din cele patru poduri noi este Stânca (RO) - Costești (MD). Acesta va fi amplasat pe teritoriul județului Botoșani și al raionului Râșcani, la sud de actualul punct vamal.

Cel de-al doilea este podul Bumbăta (RO) - Leova (MD). Acesta va fi localizat în estul României, la nivelul județului Vaslui și în sud-vestul Republicii Moldova, la nivelul Raionului Leova.

Un alt pod nou este Falciu (RO) - Leca (MD), care va fi amplasat pe teritoriul județului Vaslui și al raionului Cantemir. Cel de-al patrulea pod este Raducaneni (RO) - Barboieni (MD), care va fi localizat în estul României, la nivelul județului Iași și în vestul Republicii Moldova, la nivelul raionului Nisporeni.

„Drumurile de legătură vor asigura conectivitatea atât cu infrastructura rutieră existentă, cât și cu celelalte proiecte de infrastructură majoră din România, aflate în diferite stadii de implementare, precum Autostrada Unirii A8 Târgu Neamț - Iași - Ungheni, parte a Coridorului TEN-T Core (Central) și drumurile de mare viteză Tișița-Albița, Brăila-Focșani, dar și DX Brăila-Galați”, a remarcat Irinel Ionel Scrioșteanu.

Potrivit oficialului român, construcția acestor poduri peste Prut va duce la eliminarea blocajelor din punctele de trecere ale frontierei.

„La fel, va crește capacitatea de transport dintre cele două țări și va fi realizată conectivitatea Republicii Moldova cu rețelele europene de transport TEN-T. Totodată, va avea loc fluidizarea și optimizarea fluxului de transport mărfuri cu camioanele ce trebuie operate în Portul Constanța”, a explicat Irinel Ionel Scrioșteanu.

De asemenea, cu sprijinul României, a fost reabilitat deja primul pod peste Prut după Revoluție, Galați (RO) - Giurgiulești (MD). Totodată, au fost demarate procedurile și pentru reabilitarea podurilor: Albița (RO) - Leușeni (MD), Sculeni (RO) - Sculeni (MD) și Oancea (RO) - Cahul (MD).