ro
Societate
25 Noiembrie, 2025 / 16:36
/ Acum 3 ore

Ministerul Educației propune primăriei Chișinău soluții pentru reducerea supraaglomerării școlilor

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vine cu propuneri către Primăria Chișinău pentru a reduce supraaglomerarea în școlile din capitală. Printre soluțiile imediate se numără transmiterea a două clădiri pentru extinderea capacității școlare: Blocul Centrului de Excelență în Energetic și Electronică de pe strada Sadoveanu 40 și sediul liceului cu profil Arte „Igor Vieru”, relatează MOLDPRES.

Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a subliniat că ministerul este pregătit să ofere resurse și expertiză, dar că primăria trebuie să-și asume responsabilitatea și să prezinte un plan clar de dezvoltare a rețelei școlare.

„Noi suntem gata să sprijinim procesul, să punem numărul, să oferim expertiză și resurse, dar primăria trebuie, în sfârșit, să-și onoreze obligația legală și morală”, a declarat Dan Perciun.

Potrivit MEC, prin valorificarea acestor spații și mutarea liceului Igor Vieru în clădirea fostului Colegiu Tehnologic de pe strada Bogdan Voievod, capacitatea școlară din sectoarele Ciocana și Rîșcani ar putea crește cu aproximativ 1.600 de locuri, începând cu anul școlar 2026-2027.

Pe termen mediu și lung, ministerul recomandă și modernizarea clădirilor școlare abandonate, inclusiv prin atragerea de granturi sau credite externe, astfel încât Chișinău să aibă o rețea școlară funcțională, modernă și echilibrată. MEC propune, pe lângă utilizarea clădirilor existente, reorganizarea districtelor școlare, deschiderea de clase noi în școlile cu locuri libere și integrarea sistemului de înscriere cu Registrul de Stat al Populației, pentru a echilibra fluxurile de elevi.

„Chișinăul are multe clădiri școlare abandonate, care s-au degradat în timp. Pentru a le readuce în circuitul educațional, Primăria trebuie să acceseze un grant sau un credit de 30–40 de milioane de euro de la parteneri de dezvoltare. Aceasta este practica standard a orașelor europene care modernizează masiv infrastructura educațională. Primăria trebuie să discute cu BERD, Banca Internațională și alți finanțatori pentru a identifica și implementa aceste resurse. Din păcate, în ultimii ani, administrația orașului nu a luat măsuri suficiente în această direcție”, a declarat Dan Perciun.

Studiul arată că numărul elevilor din capitală a crescut cu peste 15 mii în ultimii cinci ani, iar tot mai multe instituții au clase cu peste 30 de elevi. Analiza MEC relevă un dezechilibru major în rețeaua școlară din Chișinău: licee precum „Mihai Viteazul”, „Mihail Berezovschi”, „Liviu Deleanu”, „Dante Alighieri”, „Onisifor Ghibu” sau „Hyperion” depășesc cu mult capacitatea de proiect, unele clase ajungând până la 42 de elevi. În același timp, alte instituții aflate la distanțe relativ mici dispun de sute de locuri libere. De exemplu, LT „Ion Creangă” are peste 400 de elevi în plus față de capacitatea proiectată, în timp ce LT „Matei Basarab”, situat la un kilometru distanță, are mai mult de 800 de locuri disponibile. În total, în școlile din municipiu există peste 5 000 de locuri libere, însă acestea sunt distribuite disproporționat.

„În prezent, părinții nu mai aleg școala cea mai apropiată, ci pe cea care oferă cele mai bune condiții, laboratoare moderne sau activități extracurriculare diversificate. Această orientare spre calitate a generat o migrație masivă a elevilor spre anumite instituții, lăsând în urmă școli vechi, insuficient dotate, care se confruntă cu o scădere constantă a atractivității”, a spus secretarul de stat, Valentina Olaru.

MEC va continua să investească în modernizarea școlilor, inclusiv a celor din municipiu. Astfel, 24 din cele 90 de instituții din Rețeaua școlilor model sunt din capitală. Alte 12 școli din Chișinău vor beneficia de asistență pentru eficiență energetică. În total, cele 36 de școli din capitală vor beneficia de finanțare în valoare de peste 70 de milioane de euro, 55 de milioane fiind deja identificate.