ro
Descoperă Moldova
05 Februarie, 2025 / 22:10
/ 17 Ianuarie, 2025

STUDIU: Calitatea apei a fost evaluată pozitiv în mai multe regiuni ale R. Moldova, cu un scor mediu de 4,3 puncte dintr-un maxim de 5

Un sondaj realizat de Centrul de Analiză și Investigații Sociologice CIVIS, la solicitarea unității de implementare a proiectului Securitatea aprovizionării cu apă și sanitație în Moldova, a identificat principalele provocări și perspective din sectorul de apă și canalizare în localitățile beneficiare ale proiectului, estimate într-un raport făcut astăzi public, transmite MOLDPRES.

Studiul, realizat în perioda aprilie-iunie 2024, a implicat peste două mii de respondenți din municipiile Soroca și Comrat, orașul Vulcănești și satele din raioanele Râșcani și Cahul. Scopul principal al cercetării a constat în evaluarea nivelului de satisfacție al populației cu privire la serviciile de alimentare cu apă și canalizare.

Principalele constatări ale sondajului s-au referit la calitatea apei; accesul la servicii de apă şi canalizare; continuitatea serviciilor şi costurile serviciilor de apă şi canalizare.

Potrivit sondajului, în general, calitatea apei a fost evaluată pozitiv în toate regiunile vizate, cu un scor mediu de 4,3 puncte dintr-un maxim de 5. Aspectul apei a fost cel mai bine apreciat, cu un scor de 4,5 puncte. „Totuși, în raionul Cahul, percepția asupra calității apei a fost mai puțin favorabilă, cu un scor de 3,8 puncte, iar în raionul Râșcani, evaluările privind mirosul apei au fost mai scăzute cu un scor de 3,9 puncte”, arată raportul.

De asemenea, o proporție semnificativă a gospodăriilor din localitățile vizate nu beneficiază de servicii de apă gestionate în condiții de siguranță. „În raionul Cahul, 70% dintre gospodării nu au acces la aceste servicii, urmat de orașul Vulcănești, cu 34%, și raionul Râșcani, cu 17%. Chiar și gospodăriile conectate la rețelele existente se confruntă cu dificultăți, inclusiv cu calitatea scăzută a apei și cu deconectări frecvente”, conform sondajului.

Problemele de continuitate a serviciilor de apă sunt cel mai accentuate în raioanele Cahul, Râșcani și în municipiul Comrat. Aproape o treime dintre gospodării au raportat întreruperi prelungite ale alimentării cu apă, care au durat până la 7 zile. În raionul Cahul, 18% dintre gospodării au experimentat deconectări care au depășit şapte zile.

În ceea ce privește costurile, respondenții au declarat că sunt dispuși să plătească, în medie, 13,1 lei pentru serviciile de apă și canalizare, sumă cu 20% mai mică decât tariful actual. Cu toate acestea, majoritatea respondenților au indicat că ar fi dispuși să plătească mai mult, în cazul în care serviciile ar fi de o calitate mai bună.