ro
Economie
24 Octombrie, 2025 / 00:16
/ Acum 7 ore

Un nou pod rutier peste Prut, între Bumbăta şi Leova: memorandum aprobat de Guvernul României

Guvernul României a aprobat joi memorandumul privind construirea noului pod rutier peste râul Prut, care va face legătura între localitățile Bumbăta (România) și Leova (Republica Moldova). Prin acest document, au fost aprobate negocierea și semnarea acordului interguvernamental între cele două state, transmite MOLDPRES.

Potrivit Executivului de la Bucureşti, noul pod rutier va reprezenta o verigă strategică în conectarea Republicii Moldova la rețelele de transport europene, asigurând o legătură directă cu infrastructura rutieră primară și secundară a României și, implicit, cu rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).

„Noul pod rutier peste Prut, în zona Bumbăta–Leova, va îmbunătăți conectivitatea la nivel regional și va spori capacitatea de operare a fluxului de transport de mărfuri”, se arată în comunicatul Guvernului român.

Elaborarea studiului de fezabilitate pentru construcția podului se află într-un stadiu avansat. Contractul a fost semnat la 24 februarie 2025, iar ordinul de începere a fost emis la 19 martie 2025, cu o durată de execuție de 12 luni. Termenul final pentru predarea documentației este 19 martie 2026.

Acordul interguvernamental va include prevederi detaliate referitoare la protecția mediului; fluidizarea traficului; mecanismele de finanțare a obiectivului; regimul fiscal și vamal; condițiile privind trecerea frontierei de stat și accesul la obiectiv; soluționarea diferendelor tehnice sau administrative.

Totodată, documentul prevede crearea unui grup de lucru comun, responsabil de analiza și soluționarea aspectelor tehnice legate de interconectarea podului cu rețelele rutiere existente. În baza acordului va fi instituită și o comisie mixtă pentru coordonarea tuturor activităților de implementare.

Conexiunile cu infrastructura rutieră de pe teritoriul României vor fi realizate la nord, prin drumul transregio Tișița–Albița, care va facilita traficul spre și dinspre punctul de trecere a frontierei Leușeni–Albița și Autostrada A7 (Ploiești–Pașcani), respectiv Autostrada A8 (Târgu Mureș–Ungheni) prin drumul transregio Vaslui–Iași–A8; la sud, prin DN24A, care permite conexiunea cu drumul transregio Tecuci–Galați, cu drumul expres Brăila–Galați, dar și cu podul peste Dunăre de la Brăila, oferind astfel acces direct către drumul expres Focșani–Brăila, Autostrada A7 și zona portuară a Mării Negre.

Noul pod rutier Bumbăta–Leova va completa rețeaua de puncte moderne de traversare a Prutului, consolidând mobilitatea economică și regională dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Proiectul este parte a eforturilor comune de integrare infrastructurală și economică, vizând facilitarea comerțului, reducerea timpilor de transport și stimularea investițiilor în zona de frontieră.

„Cooperarea noastră cu România are ca scop nu doar modernizarea rețelelor de transport, ci și crearea unor oportunități concrete pentru mediul de afaceri și creșterea fluxurilor comerciale. Este momentul să ne pregătim pentru viitor printr-o infrastructură interconectată și eficientă”,  potrivit vicepremierului în exerciţiu Vladimir Bolea.

Citeşte şi Patru poduri noi peste Prut: „E vremea să trecem de la poduri de flori la poduri de piatră”

Conform înţelegerilor guvernamentale moldo-române, R. Moldova va fi unită de România prin mai multe poduri rutiere construite peste Prut. Este vorba despre podul nou Stânca (RO) – Costeşti (MD),  al cărui amplasament se va desfășura pe teritoriului județului Botoșani și al raionului Râșcani, la sud de actualul punct vamal, ce funcționează pe DN29E; pod nou Bumbăta (RO) – Leova (MD), al cărui amplasament va fi localizat în estul României, la nivelul județului Vaslui și în sud-vestul Republicii Moldova, la nivelul Raionului Leova; pod nou Fălciu (RO) – Leca (MD), al cărui amplasament se va desfășura pe teritoriul județului Vaslui și al raionului Cantemir; pod nou Răducăneni (RO) – Bărboieni (MD), al cărui amplasament se află localizat în estul României, la nivelul județului Iași și în vestul Republicii Moldova, la nivelul raionului Nisporeni

România şi-a asumat în Programul de guvernare construirea podurilor peste Prut, iar până în anul 2030 va dubla numărul podurilor rutiere existente. Valoarea totală estimată pentru realizarea primei etape de proiectare a celor patru poduri peste Prut este de 1 100 000 de lei românești fără TVA (peste 220 de milioane de euro) pentru fiecare lot în parte, iar sursa de finanțare este asigurată de la bugetul de stat al României.