ro
Societate
12 Martie, 2025 / 07:56
/ Acum 17 ore

Elevii din mai multe licee din ţară îmbunătățesc infrastructura școlară datorită unor proiecte interdisciplinare

Elevii din mai multe licee din Republica Moldova își transformă ideile în soluții reale pentru îmbunătățirea infrastructurii școlare, grație unor proiecte interdisciplinare STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică), transmite MOLDPRES.

Primele patru proiecte de acest fel, elaborate de liceeni din patru școli-model, au fost prezentate în cadrul unui eveniment,  parte din proiectul „Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) și Fondul Internațional pentru Urgențe ale Copiilor al Națiunilor Unite (UNICEF).

Ghidați de profesori, elevii au analizat provocările din școlile lor și au propus soluții inovatoare și sustenabile, utilizând metodele specifice educației STEAM.

Echipa de la Liceul Teoretic „Boris Dînga” din Criuleni a elaborat proiectul unui sistem modern de parcare pentru biciclete, echipat cu panouri solare care vor permite încărcarea bicicletelor electrice și a trotinetelor. Inițiativa își propune să încurajeze transportul ecologic și să ofere o alternativă sustenabilă elevilor care locuiesc în apropierea liceului.

Elevii de la Liceul „Miron Costin” din Fălești au propus amenajarea unei zone speciale pe holul instituției, unde colegii lor să poată aștepta autobuzul școlar, să desfășoare activități extracurriculare și să organizeze ședințele Consiliului Elevilor. Conform proiectului, spațiul va fi dotat cu mobilier confortabil și o minibibliotecă.

Respectiv, liceenii de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Orhei au realizat machete fizice și modele 3D pentru un teren sportiv multifuncțional, destinat organizării de meciuri de fotbal, baschet, volei, antrenamente și competiții de atletism. Proiectul prevede utilizarea unui gazon artificial rezistent la uzură și a unui sistem de iluminat ecologic cu LED-uri, alimentat de panouri solare.

Cea de-a patra echipă, de la Liceul Teoretic „Mihail Ceachir” din Ceadâr-Lunga, a propus construirea unui foișor educativ în aer liber, care să devină spațiu pentru comunicare și predarea în limbile română, găgăuză și rusă. Spațiul le va oferi profesorilor și elevilor posibilitatea de a desfășura cursuri interactive și tabere de vară în aer liber.

„Proiectele STEAM nu doar că le oferă elevilor oportunitatea de a aplica în practică cunoștințele teoretice, dar îi învață și să colaboreze, să găsească soluții pentru probleme reale și să-și dezvolte gândirea critică. Aceste inițiative demonstrează impactul educației STEAM și modul în care tinerii pot folosi știința, tehnologia și creativitatea pentru a îmbunătăți viața comunității lor”, susține Ana Moraru, manageră de proiect la PNUD Moldova.

Evenimente similare vor fi organizate și în alte localități ale țării. Următorul va avea loc pe 21 martie la Bălți, unde vor participa șase școli-model din raioanele de nord ale țării.

Proiectele reprezintă produsele realizate de profesorii care au participat la instruirile din domeniile „Abordarea integrată a conținuturilor pe modelul STEAM” și „Învățarea bazată pe problemă”, organizate în cadrul Centrului Național de Inovații Digitale „Clasa Viitorului” al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”.

De asemenea, echipele din fiecare școală beneficiază de instruiri în domeniul comunicării publice și de sesiuni de mentorat pe tot parcursul implementării proiectelor în școli.

Proiectele câștigătoare vor fi prezentate în etapa finală, care se va desfășura în cadrul Săptămânii Educației, în luna mai 2025.