
Limba română studiată de copiii refugiați din Ucraina. „Este o acțiune esențială pentru integrarea elevilor atât în școală, cât și în societate”
Copiii refugiați din Ucraina pot beneficia de cursuri de studiere a limbii române, pentru a putea comunica mai ușor și a se integra în școală, dar și în comunitate. Cursurile de limbă română sunt una din intervențiile de coeziune socială, desfășurate de Congresul Național al Ucrainenilor din Moldova, ca parte a parteneriatului cu UNICEF „Fiecare copil este protejat în Moldova”, cu suportul financiar al Guvernului Statelor Unite ale Americii, informează MOLDPRES.
Pentru mulți copii refugiați, școala din Moldova a devenit locul unde învață normalitatea. Astăzi, în Republica Moldova trăiesc peste 4 300 de copii refugiați de vârstă școlară, dintre care 2.530 merg la școală, iar alții își continuă studiile online după curricula ucraineană, în laboratoarele EduTech sau acasă.
Șeful Serviciului politici în domeniul relațiilor interetnice în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Ivan Duminica, a declarat că studierea limbii române de către copiii refugiați este esențială pentru integrarea lor atât la școală, cât și în societate.
„Prin acțiunile pe care le desfășurăm, ne propunem să le facilităm accesul la învățarea limbii române, astfel încât să poată comunica liber cu profesorii și colegii și să beneficieze pe deplin de o educație de calitate”, a menționat.
Cristina Stratulat, ofițer programe de schimbări sociale și comportamentale, UNICEF, a menționat că sprijinirea copiilor refugiați înseamnă mai mult decât asistență, înseamnă să le oferim voce, vizibilitate și șansa de a fi parte din schimbare.
În cadrul parteneriatului, copiii refugiați din Ucraina, dar și copiii din Moldova sunt implicați în activități culturale, sportive și artistice, unde își dezvoltă abilitățile sociale și de comunicare, spiritul de echipă și toleranța, dar și respectul reciproc pentru diversitate. Aceste activități contribuie nu doar la integrarea copiilor refugiați în comunitatea gazdă, ci și la crearea unui mediu incluziv în care toți copiii se simt acceptați și valorizați.
Galina Plăcintă este profesoară de limbă română la Liceul Teoretic „Mihai Grecu” din Chișinău, unde predă limba română pentru mai mulți copii refugiați din Ucraina, atât din clasele primare, cât și din cele gimnaziale.
„Am simțit că pot folosi experiența mea anume aici, unde aceasta este cu adevărat necesară. Pentru copiii care au ajuns într-o țară nouă, limba nu este doar un mijloc de comunicare, ci și o cale de a se simți mai siguri, de a-și face prieteni printre colegi și de a se integra mai ușor în viața școlară și socială”, spune Galina.
Pentru a preda acestor elevi, Galina folosește metode simple și atractive: exerciții de îmbogățire a vocabularului, jocuri interactive care stimulează atenția și scenete prin care exersează comunicarea în situații asemănătoare celor din viața de zi cu zi. În plus, lecțiile îi încurajează pe copii să se sprijine reciproc și să lucreze în echipă.
„Începem cu cele mai simple lucruri – vocabular de bază, dialoguri elementare, teme inspirate din viața cotidiană. Treptat, copiii învață nu doar să înțeleagă, ci și să-și exprime gândurile, să pună întrebări și să comunice între ei”, spune profesoara.
Pentru mulți dintre ei, cea mai mare dificultate nu este limba în sine, ci bariera psihologică de a învăța o limbă nouă când deja se află într-o țară nouă și totul este necunoscut pentru ei.
„Eu învăț limba română deoarece vreau să pot comunica și să înțeleg ce spun oamenii din jurul meu. Îmi doresc să pot merge la magazin și să pot să cer sau să întreb ceva. Cunoașterea limbii române îmi dă mai multă încredere, mă ajută să-mi fac prieteni noi și să mă simt mai bine aici, în Moldova”, mărturisește Daniil Pascenco, elev în clasa a IV-a „B” de la Liceul „Mihai Grecu”.
Daniil este din Odesa, Ucraina, și a venit împreună cu familia sa în Republica Moldova în 2022. El a început să frecventeze acest liceu încă din clasa I, iar lecțiile de limbă română îl ajută în fiecare zi.
Pe lângă cursurile de limbă română organizate de membrii Grupului Interagențial pentru Educația Refugiaților, MEC, în parteneriat cu UNICEF, va introduce clase pregătitoare în școlile cu predare în limba română, pentru a-i ajuta pe elevii refugiați din Ucraina să învețe limba și să se integreze mai ușor.
În acest sens, a fost elaborat un curriculum de studiere a limbii române care va fi pilotat în câteva instituții de învățământ general. Aceste clase pregătitoare au fost concepute să corespundă principiilor predării unei limbi străine și vor utiliza resurse educaționale moderne, adaptate pentru a răspunde nevoilor specifice ale copiilor refugiați, oferindu-le competențe de comunicare, cât și vocabularul necesar pentru înțelegerea materialelor predate în limba română.
Un fost președinte interimar al Judecătoriei Edineț, percheziționat într-un dosar de trafic de influență
Șapte procurori au depus jurământul de învestire în funcții. Veronica Mihailov-Moraru: „Cetățenii mizează pe obiectivitate, profesionalism și încredere”
Vladimir Plahotniuc a primit 30 de zile de arest în dosarele aflate la faza de urmărire penală
Caldarâmul de pe strada 31 August 1989 rămâne închis. Ministerul Culturii: „Nu reparăm drumuri”; Primăria: „Avem proiect de reabilitare”
Doi judecători de la Curtea de Apel Sud au picat evaluarea externă
Indemnizaţiile acordate la oficiile poștale trebuie ridicate în termen de trei luni pentru a evita stoparea plăţilor
Restricții de circulație în sectorul Buiucani al capitalei
În trei localități din nordul țării va fi instituită funcția de mediator educațional, pentru a facilita integrarea copiilor de etnie romă
ANSA lansează o nouă campanie de vaccinare antirabică a vulpilor sălbatice
Un cutremur cu magnitudinea 4,2 s-a înregistrat în zona Vrancea. Seismul a fost resimțit și în Republica Moldova
CNA și procurorii au efectuat percheziții într-un ocol silvic: șapte persoane suspectate de delapidare și fals în acte
Șefa statului, în fața noului Legislativ: „Noul Parlament trebuie să ducă Moldova în Uniunea Europeană”
Expoziția „Unghiul drept” a artistului plastic Iurie Cojocaru, inaugurată la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Cinci echipe de pompieri au intervenit la Briceni pentru a stinge un incendiu izbucnit la un service auto
Trei bărbați, condamnați la închisoare pentru conducerea mijloacelor de transport în stare de ebrietate avansată
Perfecționare profesională pentru medicii din regiunea transnistreană: cursuri de asistență urgentă modernă la Chişinău
Fiscul își îmbunătățește platformele online: pot apărea întreruperi temporare la sistemele instituției
Europa şi Ucraina pregătesc o propunere în 12 puncte pentru a pune capăt războiului Rusiei
Programul EcoVoucher continuă să aducă economii: aproape 2.000 de familii au beneficiat de vouchere pentru electrocasnice eficiente energetic în luna octombrie
Două persoane și-au pierdut viața, iar un tânăr a ajuns la spital în urma unui accident rutier în raionul Sângerei
Două cadre didactice riscă retragerea gradelor profesionale pentru abateri de etică și integritate
Atac masiv al Rusiei asupra Ucrainei. Mai multe victime și distrugeri majore în infrastructura energetică
Euro și dolarul își continuă aprecierea
Polițiștii de la „Fulger” vor desfășura exerciții tactice în raionul Hâncești
Agenda evenimentelor, miercuri, 22 octombrie