ro
Cultură
10 Martie, 2025 / 02:56
/ Acum 6 zile

„Grădina de sticlă”, la Naționalul „Mihai Eminescu”. Regizorul Petru Hadârcă: „M-a răscolit profund și m-a scos din zona de confort”

Doina Pozdirca
SuperReporter

Spectacolul „Grădina de sticlă”, după romanul Tatianei Țîbuleac, în regia lui Petru Hadârcă va fi prezentat luni seara pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu”. Regia este făcută cu mult talent, remarcă criticii de artă, notează MOLDPRES.

„Grădina de sticlă” spune povestea Lastocikăi, o fată orfană din Chișinău, adoptată de Tamara Pavlovna, o femeie severă de origine rusă. Prin ochii protagonistei, cititorul descoperă realitățile dure ale anilor de tranziție din Republica Moldova, într-o societate marcată de conflicte identitare, lingvistice și culturale.

„Spectacolul nostru va genera conexiuni empatice și va provoca la meditație”, a susținut  directorul Teatrului, Petru Hadârcă care este și regizorul acestui spectacol. Montarea spectacolului după romanul Tatianei Țîbuleac, a reușit să îl scoată din zona de confort, recunoaște maestrul. 

„Romanul „Grădina de sticlă” de Tatiana Țîbuleac m-a răscolit profund și m-a scos din starea de confort interior. M-a făcut să văd lumea dintr-o altă perspectivă, din câteva ipostaze diferite: am simțit amarul din gura unui copil orfan, spaimele unei femei legate de feminitatea sa, golul din sufletul unui om în căutarea disperată de repere identitare. Spectacolul nostru va genera conexiuni empatice și va provoca la meditație”.

Regia este făcută cu mult talent, a subliniat criticul de teatru Maria Pilchin care a remarcat curajul regizorului Petru Hadârcă de a monta un spectacol după acest roman.

„O regie făcută de Petru Hadârcă cu mult talent și metodă. O regizare aplicată. Trebuie să recunoaștem că e un curaj să te apuci să faci un spectacol după acest roman. E mult mai ușor să montezi marii clasici, ei s-au așezat în canon, există ghiduri și vademecumuri cum ar trebui puși în scenă”, spune scriitoarea și criticul literar Maria Pilchin.

Criticul a mai remarcat și măiestria actorilor - iscusința și dăruirea de sine cu care actorii au intrepretat rolurile.

„Jocul actorilor reprezintă un ax al reprezentației. Diana Decuseară a avut un rol organic și puternic, un amestec de talent și profesionalism. Angela Ciobanu a dat viață unui personaj monumental, iar Corina Rotaru a transmis fragilitatea existenței umane. Anatol Durbală a demonstrat o capacitate remarcabilă de a-și esențializa personajul. Tatiana Lazăr a vibrat intens în rolurile sale, iar Anișoara Bunescu a jucat cu delicatețe și inteligență emoțională. Mihaela Strâmbeanu a adus subtilitate și profesionalism, iar Doriana Zubcu-Marginean a construit un rol de femeie nefericită cu un profesionalism deosebit. Igor Babiac a adus suavitatea intelectualului basarabean, iar Olesea Sveclă a arătat potențialul de a transforma un personaj complex. Alexandru Pleșca a fost un argint viu, iar Ion Mocanu a dozat perfect rolul său. Iurie Focșa a dislocat elocința cu o mișcare scenică dinamică, iar Rusanda Radvan a adus o copilărie rezilientă. Petru Marginean a strălucit ca un tânăr actor promițător, iar Vlad Ropot și Draga Dumitrița Drumi au demonstrat o artă colectivă remarcabilă”.

Spectacolul a avut premiera pe 12 septembrie 2024, în cadrul Reuniunii Teatrelor Naționale Românești de la Chișinău.

„Grădina de sticlă”, roman distins cu Premiul Uniunii Europene pentru Literatură în 2019, explorează teme precum apartenența, supraviețuirea, pierderea și identitatea, fiind scris într-un stil poetic și profund emoționant. A fost apreciat de critici și a câștigat multiple premii literare, consolidându-i Tatianei Țîbuleac reputația ca una dintre cele mai importante voci ale literaturii contemporane de expresie română.