ro
Societate
05 Iulie, 2025 / 02:14
/ Acum 10 ore

O tehnologie inovativă de învățare va fi utilizată în 100 de școli din R. Moldova. Elevii vor interacționa fizic cu materiale digitale educaționale

Elevii din 100 de școli din Republica Moldova vor utiliza în procesul de studii o tehnologie inovativă, care va oferi posibilitatea de a interacționa fizic cu materiale digitale educaționale, facilitând înțelegerea aprofundată a disciplinelor precum matematica, fizica, chimia, biologia, geografia și istoria, transmite MOLDPRES.

Memorandumul de Înțelegere care va permite pilotarea la scară largă a platformei „Haptilica” în școlile din țara noastră a fost semnat astăzi de ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, rectorul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, Alexandra Barbăneagră, și fondatorul companiei care a lansat platforma, Emil Chichioi.

Parteneriatul are ca obiectiv integrarea platformei educaționale „Haptilica” în 100 de școli, devenind astfel prima inițiativă la nivel mondial care introduce tehnologia haptică și realitatea augmentată în procesul de predare și învățare.


Ministrul Dan Perciun a declarat că noua tehnologie va fi utilizată în școli începând cu noul an de studii, iar autoritățile speră că aplicarea acesteia va diversifica metodele de predare și va crește nivelul de interes al elevilor, în special la discipline din domeniul științelor exacte, precum fizică, chimie, biologie și matematică.

„Suntem la a doua experiență de acest gen, când o companie locală, cu un produs deosebit, îl pilotează în Republica Moldova. Vom avea astfel o evaluare în teren a eficacității și impactului acestor tehnologii de ultimă oră care țin de realitatea augmentată, în mod special, devenind o premieră nu doar pentru Republica Moldova. Nu sunt multe sisteme educaționale în lume care au reușit să integreze această tehnologie”, a afirmat Dan Perciun.


„Lansăm un produs de pionierat pentru Republica Moldova. Este pentru prima dată când în procesul de învățământ va fi introdusă și pilotată tehnologia haptică”, a menționat rectorul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, Alexandra Barbăneagră.

Fondatorul companiei care a lansat platforma, Emil Chichioi, a explicat cum funcționează aceasta și ce vor descoperi elevii care vor aplica la lecții noua tehnologie. Potrivit lui, compania a dezvoltat o platformă prin utilizarea realității augmentate, astfel încât elevii vor putea studia anumite corpuri din domeniul științelor exacte nu doar pe hârtie, dar și le vor putea descoperi în forma lor reală, pe ecranul unui telefon și având totodată senzația că le țin în mână.


 

„Astăzi marcăm o premieră. În Republica Moldova se lansează un proiect care obține recorduri mondiale. De exemplu, în prezent elevii învăță geometria pe hârtie, ceea ce este mai dificil, iar planul interior al unui corp geometric este mai greu de perceput. Astfel, noi am dezvoltat o experiență care se numește realitatea augmentată, cu ajutorul căreia elevii pot studia planimetria, secvențele interioare ale unui obiect. În așa mod, elevii pot mișca corpul și simt că îl țin în mână. Li se creează impresia că există un corp fizic real în mâna lor. La biologie, elevii pot studia într-un regim 360 de grade anumite obiecte. De exemplu, în cazul studierii inimii, elevii pot utiliza noua tehnologie pentru a vedea circuitul sângelui în valve și a descoperi cum funcționează acest organ”, a spus Emil Chichioi.

Compania care a lansat platforma este unica echipa din regiune și printre puținele echipe din lume care lucrează în sfera tehnologiilor haptice. Evaluarea rezultatelor proiectului pilot va avea la bază un set de indicatori, care includ nivelul de implicare al elevilor, progresul în dezvoltarea competențelor, performanțele obținute la testările naționale și internaționale, precum și gradul de satisfacție al cadrelor didactice și al elevilor. Totodată, inițiativa urmărește stimularea interesului față de procesul de învățare, creșterea frecvenței participării la ore și consolidarea relației dintre cadrele didactice și elevi.