ro

 

Economie
21 Decembrie, 2025 / 20:51
/ Acum 3 ore

Ministra Agriculturii explică de ce nu sunt suficiente cotele la raft: „Poți expune 50%, dar dacă nu cumpărăm local, nu rezolvăm nimic”

Promovarea produselor agroalimentare autohtone trebuie să se bazeze pe vizibilitate reală, acces echitabil în rețelele comerciale și educarea consumatorilor, nu pe impunerea unor cote rigide privind spațiul la raft. Declarațiile au fost făcute de ministra Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), Ludmila Catlabuga, în contextul dezbaterilor publice privind propunerea ca până la 50% din lungimea liniară a rafturilor magazinelor să fie rezervată produselor locale, transmite MOLDPRES.

Potrivit ministrei, deși intenția de a susține producătorii autohtoni este una legitimă, impunerea unor procente fixe nu reprezintă neapărat o soluție viabilă într-o economie de piață. Această abordare este împărtășită atât de unii reprezentanți ai Guvernului, cât și de o parte dintre producători și fermieri, care consideră că măsurile administrative rigide pot genera distorsiuni și nu garantează automat creșterea vânzărilor produselor moldovenești.

„Nu este suficient să stabilim 50% sau 70% din spațiul de raft pentru produsele locale, dacă solidaritatea consumatorilor față de producătorii noștri lipsește. Chiar dacă produsele sunt expuse, ele trebuie și cumpărate”, a subliniat Ludmila Catlabuga în cadrul unei emisiuni televizate din această săptămână.

Oficialul a accentuat că prioritatea Ministerului Agriculturii este crearea unor spații dedicate produselor autohtone, bine poziționate și clar vizibile în rețelele comerciale, care să determine consumatorul să reflecteze și să aleagă conștient un produs local. În acest sens, MAIA colaborează cu Ministerul Economiei pentru a elabora un concept clar și coerent de promovare a produselor locale, axat pe vizibilitate, acces la rețele și educarea consumatorilor.

Un accent aparte este pus pe sprijinirea micilor fermieri și producătorilor micro, care sunt identificați și integrați treptat în campanii de promovare și în rețelele comerciale.

„Vedem tot mai mult deschiderea rețelelor comerciale de a participa la aceste campanii și de a oferi acces producătorilor mici, ceea ce este un pas important”, a menționat ministra.

Referindu-se la campania „Bun de acasă”, Ludmila Catlabuga a răspuns criticilor apărute în spațiul public privind costurile de promovare, estimate la circa 300 de mii de lei. Potrivit acesteia, cheltuielile sunt justificate, au fost prevăzute în bugetul ministerului și au respectat toate procedurile legale de achiziție, inclusiv concursul între mai mulți ofertanți. Campania are impact, contribuind la creșterea vizibilității produselor autohtone și la stimularea interesului consumatorilor.

„Vizibilitatea produselor noastre trebuie să fie mai puternică. După părerea mea, chiar promovăm prea puțin. Vreau ca consumatorii să aibă încredere deplină în produsele moldovenești, iar acest lucru se construiește prin campanii, mesaje clare și, mai ales, prin calitatea produselor oferite”, a declarat ministra Agriculturii.

Autoritățile mizează pe un mix de măsuri: promovare activă, colaborare cu rețelele comerciale, sprijin pentru micii producători și educarea consumatorilor, astfel încât produsele autohtone să fie nu doar prezente pe rafturi, ci și preferate de cumpărătorii din Republica Moldova.


 
Ultimele Știri
/ Acum 3 zile

Legislativul a numit un nou membru al Curții de Conturi

/ Acum 3 zile

Peste 70% din totalul companiilor exportatoare își vând produsele pe piața UE. Eugeniu Osmochescu: „Exporturile moldovenești se află într-un moment de creștere și oportunități”

/ Acum 3 zile

FOTO // Drumul de ocolire a orașului Vulcănești este deschis circulației. Lucrările au fost finalizate cu două luni mai devreme decât termenul stabilit

/ Acum 3 zile

Republica Moldova și Ucraina își coordonează planurile de dezvoltare a infrastructurii și transporturilor

/ Acum 3 zile

Dolarul se apreciază, iar cotația euro scade ușor

/ Acum 4 zile

Vicepremierul pentru reintegrare, Valeriu Chiveri: „Actualele crize energetice din regiunea transnistreană ar putea să se repete, deoarece acest model de livrare a gazelor nu este sustenabil”

/ Acum 4 zile

Ministrul Dorin Junghietu, despre preluarea infrastructurii petroliere de la aeroport: „Revenim la situația din aprilie 2005”

/ Acum 4 zile

Echipa de experți ai FMI: „Accelerarea reformelor va spori potențialul de creștere economică al Moldovei”

/ Acum 4 zile

Guvernul a extins finanțarea pentru Proiectul V de reabilitare a drumurilor din ţară

/ Acum 4 zile

Modul de desfășurare a afacerilor va fi simplificat. Modificările avizate de Executiv

/ Acum 4 zile

Proiect examinat de Parlament. Salariile conducerii CNPF, ANRE și ANRCETI vor fi plafonate

/ Acum 4 zile

Carburanții continuă să se ieftinească. Noile prețuri afișate de ANRE

/ Acum 4 zile

CCI marchează împlinirea a 107 ani de la fondarea instituției și 100 de ani de la organizarea primei expoziții în Basarabia

/ Acum 4 zile

Vladimir Bolea: „2026 marchează un an de consolidare și stabilizare a finanțării drumurilor, cu un Fond rutier iniţial de peste 1,8 miliarde de lei”