ro
Societate
18 Aprilie, 2025 / 08:44
/ 09 Aprilie, 2025

În 60 de școli din Moldova vor fi prezentate spectacole de teatru social, într-un efort al MEC și UNICEF de a combate bullyingul și discriminarea

În 60 de școli din Republica Moldova vor fi prezentate spectacole de teatru social, în cadrul unei inițiative lansate de UNICEF și Ministerul Educației și Cercetării. Aceasta este parte a campaniei naționale pentru schimbare comportamentală și socială privind incluziunea educațională a copiilor cu dizabilități și cerințe educaționale speciale „Învățăm împreună”, transmite MOLDPRES.

Astfel, până la sfârșitul anului, peste 4800 de copii și adolescenți urmează să învețe prin activități artistice despre fenomenele de bullying și stigmatizare, cum să prevină și să combată aceste comportamente pentru a crea un mediu echitabil și incluziv în școlile și clasele lor. Inițiativa este implementată grație suportului Guvernului Norvegiei și Guvernului Austriei.

Acțiunea își propune să contribuie la crearea unui mediu educațional incluziv în școli, prin reducerea fenomenelor de bullying, stigmatizare și discriminare, în special față de copiii cu dizabilități, cerințe educaționale speciale (CES), copiii refugiați și cei care aparțin unor grupuri de minorități etnice.

„Bullying-ul este un subiect despre care ar trebui să vorbim mai mult, deși e un subiect câteodată tabu, dar care mai există încă în instituțiile noastre de învățământ. Noi, la Ministerul Educației și Cercetării, ne dorim ca acest fenomen să devină o pagină de trecut și să avem instituții de învățământ în care toți copiii sunt bine și se simt în siguranță”, a subliniat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.

Evenimentul de lansare a inițiativei a avut loc la Liceul Hyperion din orășelul Durlești, unde învață peste 1 716 de copii, dintre care 20 sunt copii cu cerințe educaționale speciale.

„Această campanie este mai mult decât despre conștientizare. Este despre rescrierea unui scenariu care, de prea mult timp, i-a plasat pe prea mulți copii—copii cu dizabilități, cu origini etnice minoritare sau cu experiența de refugiați—în roluri secundare, în povestea educației. Dar ei NU sunt personaje secundare, ci protagoniști, la fel cum este fiecare copil,” a completat Maha Damaj, reprezentantă de țară UNICEF în Moldova.

Datele celui mai recent studiu comparativ privind incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul de educație, realizat în 2024, indică că 40% dintre îngrijitori optează pentru integrarea copiilor în învățământul general, în creștere față de 23% în 2018, iar 60% dintre profesori se declară deschiși față de incluziunea educațională, în creștere față de 41% în 2018.

Potrivit Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, în 2024, din totalul de 460.835 de copii înscriși în grădinițele și școlile din țară, 11.471 sunt copii cu cerințe educaționale speciale (CES). Dintre aceștia, 5.753 sunt copii cu dizabilități care frecventează instituțiile de învățământ preșcolar și școlar.