ro
Societate
16 Aprilie, 2025 / 01:00
/ Acum 1 zi

Circa 23 de mii de persoane au solicitat perfectarea cărții de identitate de tip nou. Maia Sandu: „Încurajez cetățenii să se documenteze despre toate beneficiile și posibilitățile oferite de noul document”

Circa 23 de mii de persoane au solicitat perfectarea cărții de identitate de tp nou, în opt zile de la lansarea procesului de depunere a cererilor. Cifrele au fost anunțate astăzi de directorul Agenției Servicii Publice (ASP), Mircea Eșanu, în cadrul unui eveniment de prezentare a noilor cărți de identitate. Șefa statului, Maia Sandu, a devenit primul cetățean care a primit cartea de identitate de tip nou, transmite MOLDPRES.

Mircea Eșanu a declarat că noua carte de identitate reprezintă un produs complex, care conține mai mult de 30 de elemente de securitate de ultimă generație, acestea asigurând integritatea documentului. Primul milion de cărți de identitate vor fi eliberate gratuit persoanelor care solicită actul pentru prima dată, cu termen de perfectare în 20 zile lucrătoare.

„Republica Moldova nu și-a actualizat actualul buletin de identitate mai bine de zece ani. Nu că el nu și-ar fi onorat funcțiile, dar depășește așteptările atât la nivel de securitate, interoperabilitate, schimb de date. La acestea se adaugă multitudinea de oportunități noi cu care vine noua carte”, a explicat Mircea Eșanu.

În cadrul evenimentului, Mircea Eșanu a înmânat prima carte de identitate de tip nou președintei Maia Sandu.

„Doamnă președintă Maia Sandu, pentru a marca lansarea oficială a noii cărți de identitate, înmânez dvs, în calitate de șef al statului, ca motor al ancorării noastre în procesul de integrare în UE, prima carte de identitate. Sperăm ca la următoarea iterație a cărții de identitate, să avem steagul UE pe documentul național al cetățeanului Republicii Moldova”, a menționat Mircea Eșanu.

Șefa statului a declarat că noua carte de identitate este aliniată la standardele UE și va oferi cetățenilor țării noastre mai multe beneficii.

„Este o bucurie să particip la lansarea noii cărți de identitate a cetățeanului Republicii Moldova - o carte de identitate care este aliniată la standarde europene, care va fi mult mai credibilă în raport cu toți partenerii noștri. (...) Încurajez cetățenii să se documenteze despre toate beneficiile și posibilitățile oferite de noul document, să nu mai stea la coadă, să nu mai piardă timp și să-și rezolve marea majoritate a problemelor stând în fața calculatorului și folosind timpul economisit în alte scopuri mult mai eficiente. Cu toții avem de făcut eforturi așa încât cât mai curând pe această carte să apară și drapelul UE și să putem să circulăm liber în UE, în baza acestei cărți de identitate.

Cererile pentru perfectarea noii cărți de identitate pot fi depuse la sediile ASP, dar și în cele 45 de secții consulare ale Ambasadelor țării noastre de peste hotare.

„Mă bucur și pentru faptul că și concetățenii din diasporă își vor putea lua această carte de identitate, care reprezintă pentru ei un drum mai scurt spre serviciile publice și costuri mai mici. Acestea sunt proiectele și programele pentru care muncim în fiecare zi și ne dorim ca inclusiv prin aceste proiecte să facem viața cetățeanului mai simplă și să creștem standardele de viață ale tuturor oamenilor”, a conchis Maia Sandu.

Reprezentanta rezidentă PNUD în Republica Moldova, Daniela Gasparikova a declarat la eveniment că odată cu lansarea identității electronice, Republica Moldova face pași înainte pentru a avea servicii publice solide și alegeri de încredere.

„Oferirea de servicii moderne necesită date actualizate și corecte cu privire la reședința și identitatea persoanelor. Existența unei identități electronice este extrem de importantă pentru a avea alegeri corecte. Aceasta este un pas înainte pentru întreaga țară, pentru cetățenii săi și ne va ajuta să actualizăm registrele, să utilizăm autentificarea electronică și să ne aliniem la standardele europene. Identificarea electronică este o facilitate pentru diasporă, fiindcă le va permite cetățenilor să își actualizeze mai ușor datele și cărțile de identitate. De asemenea, cetățenii din diasporă vor putea beneficia de serviciile publice și ASP va putea oferi servicii cetățenilor indiferent de locul de trai al acestora. Cred că această țintă de un milion de cetățeni cu identitate electronică va fi atinsă curând și cu ușurință”, a afirmat Daniela Gasparikova.

Cartea de identitate va avea dimensiunea unui card bancar, formatul de 85,6 mm pe 53,98 mm. Aceasta va conține date în format tipărit: denumirea statului emitent, în limbile română și engleză; denumirea actului de identitate, în limbile română și engleză; seria și numărul; numele și prenumele; sexul; data nașterii; cetățenia; numărul de identificare de stat al persoanei fizice; data emiterii și autoritatea emitentă; data expirării termenului de valabilitate; imaginea facială; semnătura olografă a titularului, de la vârsta de 14 ani.

Totodată, noua carte de identitate va conține date în format electronic: toate datele din formatul tipărit și din formatul inscripționat; mijloacele semnăturii electronice calificate; datele biometrice ale titularului (imaginea facială și, după caz, imaginile amprentelor digitale).

Cartea de identitate nu va conține informația privind domiciliul și reședința temporară a titularului, ceea ce va permite eliminarea necesității preschimbării acesteia de fiecare dată când titularul își schimbă locul de trai.

De asemnea, cărțile de identitate vor conține semnătura electronică. Astfel, titularii se vor putea autentifica în sistemele informaționale ale instituțiilor publice pentru a solicita  diverse servicii publice electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaționale etc.), fără a sta în rând la ghișeu.

Titularii cărților de identitate se vor autentifica în următoarele sisteme informaționale: MSign, MPower, MPass, MNotify, MCabinet, eVMS, e-Raportare, e-Declarație, e-Factura, e-Licențiere, e-Stare Civilă, e-Achiziții, etc. Cetățenii vor putea semna acte, cereri sau declarații oficiale fără a se prezenta la oficiile instituțiilor publice.

În timp, Cărțile de identitate vor dobândi o utilitate extinsă și vor putea fi utilizateîn calitate de document de călătorie în țările care le vor recunoaște (de exemplu, țările membre ale Uniunii Europene).

Noile cărți de identitate se vor elibera cetățenilor Republicii Moldova, care au împlinit vârsta de 14 ani. La solicitarea reprezentantului legal, actul va putea fi eliberat și înainte de împlinirea vârstei de 14 ani.

Potrivit Agenției Servicii Publice, în prima lună de la lansarea proiectului, cărțile de identitate nu vor putea fi solicitate în regim de urgență. Cetățenilor care vor avea nevoie de o carte de identitate  în regim de urgență li se vor elibera cărți de identitate provizorii, care au aceeași valoare juridică ca și un act permanent pe teritoriul Republicii Moldova. Actul de identitate provizoriu va fi eliberat gratuit cetățenilor, la data adresării.

Cetățenii care dețin un buletin de identitate valabil nu sunt obligați să-și perfecteze noua carte de identitate. Buletinele de identitate rămân valabile până la expirarea acestora.

După epuizarea cantității de un milion de cărți de identitate eliberate gratuit, cetățenii vor achita suma de 290 de lei pentru perfectarea actului în termen de 20 zile lucrătoare.