ro
Societate
23 Aprilie, 2025 / 20:36
/ Acum 8 ore

Fără telefoane mobile în timpul lecțiilor. MEC a desfășurat un studiu pentru a analiza cum este aplicată noua regulă în școli

Majoritatea școlilor din Republica Moldova au aprobat regulamente interne privind folosirea telefoanelor mobile, care notează expres interzicerea utilizării gadgeturilor în timpul orelor. Totodată, folosirea lor este permisă doar în scop educațional, în mod controlat și planificat: pentru proiecte, aplicații interactive sau cercetare, transmite MOLDPRES.

Cifrele au fost prezentate după ce Ministerul Educației și Cercetării a efectuat un sondaj, la care au participat 1 146 de școli primare, gimnazii și licee din toate raioanele, municipiile și din UTA Găgăuzia.

Datele sondajului mai arată că 83% dintre școli raportează respectarea deplină a interdicției de către elevi. Potrivit MEC, abaterile sunt izolate, iar măsurile aplicate de la avertismente verbale la dialoguri cu familia au avut caracter preventiv și educativ.

„Pentru prima dată în Republica Moldova, MEC a realizat un studiu național care analizează modul în care instituțiile de învățământ aplică regulamentul privind utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor. Rezultatele sunt încurajatoare: 94% dintre instituțiile de învățământ au deja un regulament propriu privind folosirea telefoanelor. În 83% dintre școli, elevii respectă pe deplin aceste reguli. Aproape toate școlile folosesc telefoanele în scop educațional, în proiecte, prezentări, aplicații interactive atunci când sunt supravegheate de profesori”, a anunțat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

În 99% dintre școli, telefoanele sunt folosite și în scop educațional, în mod controlat și planificat: pentru proiecte, aplicații interactive sau cercetare.

„Aceste cifre arată o transformare reală. Nu a fost vorba despre interzicerea totală a tehnologiei, ci despre redarea atenției, liniștii și interacțiunii față în față în sala de clasă. Profesorii predau cu mai multă dedicare, elevii sunt mai conectați la ce se întâmplă în jurul lor, iar climatul școlar devine mai favorabil învățării. Știm că mai sunt pași de făcut, unele instituții încă au nevoie de sprijin pentru a amenaja spații de depozitare pentru telefoane sau pentru a asigura aplicarea uniformă a regulilor. Vom susține aceste eforturi prin formări pentru profesori, investiții în infrastructură și campanii de informare pentru părinți”, a adăugat Dan Perciun.

O provocare semnalată de mai multe instituții ține de lipsa spațiilor de depozitare. Aproximativ 20% dintre școli nu au identificat încă soluții adecvate pentru colectarea și păstrarea telefoanelor în siguranță pe durata lecțiilor.

„Percepția generală a școlilor este pozitivă: aproape 90% consideră că regulamentul a dus la un climat mai ordonat și mai puțin tensionat în clase. Elevii sunt mai atenți, profesorii pot preda fără întreruperi, iar relația cu părinții s-a clarificat datorită unui cadru comun de reguli”, a afirmat secretara de stat a MEC,  Valentina Olaru.

La mijlocul lunii decembrie 2024, deputații au aprobat o serie de modificări la Codul Educației, care prevăd interzicerea utilizării telefoanelor mobile în timpul orelor. Excepție sunt cazurile când elevii au nevoie de telefoane în scop educațional, în situații de urgență, cum ar fi starea de sănătate, dar și în cazul necesității monitorizării sănătății elevilor cu dizabilități.