Lucrările la podul peste Prut de la Ungheni avansează și investiția se ridică la 30 milioane de euro. Vladimir Bolea: „Aici începe prima autostradă a Republicii Moldova și legătura noastră directă cu Uniunea Europeană”
Construcția noului pod rutier peste Prut, la Ungheni, înaintează conform graficului și va fi finalizată în toamna anului 2026. Proiectul reprezintă prima verigă a autostrăzii care va conecta Republica Moldova direct cu Uniunea Europeană, a declarat, în cadrul unei intervenții la un post privat de televiziune, Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, comunică MOLDPRES.
„Podul de la Ungheni reprezintă un cap de autostradă extrem de important pentru dezvoltarea Republicii Moldova. Lucrările sunt deja în derulare, planșele tehnice sunt comandate, iar în septembrie–octombrie 2026 podul trebuie să fie dat în exploatare în totalitate. Vorbim despre un proiect de infrastructură major, care schimbă radical accesul nostru la piața europeană”, a afirmat ministrul.
Potrivit acestuia, podul va avea patru benzi, fiind construit la standarde europene, iar investiția totală se ridică la aproximativ 30 milioane de euro, bani europeni.
„Aceasta va fi prima autostradă adevărată din Republica Moldova, continuarea Autostrăzii A8 din România. Ea va interconecta direct România – Chișinău – Odesa, ceea ce reprezintă o oportunitate uriașă pentru economia noastră. Nu vorbim doar despre asfalt și piloni, ci despre acces la o piață de sute de milioane de consumatori”, a mai declarat Bolea.
Oficialul subliniază că infrastructura modernă va elimina blocajele și cozile de la frontiera actuală.
„Nu va fi ca la Sculeni, unde stăm în ambuteiaje, pierdem timp și bani. Aici va fi flux rapid, modern, eficient, atât pentru oameni, cât și pentru mărfuri. Acest pod este poarta noastră către Europa”, a spus ministrul.
Proiectul rutier este dublat de investiții majore în calea ferată – aproximativ 66 milioane de euro pentru electrificarea și modernizarea liniei Iași–Ungheni în prima etapă.
„Vom avea o cale ferată modernă, europeană, cu trenuri electrice, care va lega Iașiul și Ungheniul, iar apoi Chișinăul. Asta înseamnă comerț mai rapid, logistică mai ieftină și conexiuni reale cu infrastructura europeană”, a explicat Bolea.
Ministrul a precizat că și podul feroviar vechi ar putea avea o nouă destinație.
„Este important să refacem vechiul pod feroviar de la Ungheni și să îl transformăm într-o legătură pietonală și velo între comunități. Oamenii trebuie să poată trece Prutul liber, să meargă la o cafea de cealaltă parte, să creeze legături. Este și o reunificare emoțională. Prutul nu trebuie să ne mai despartă”, a declarat acesta.
În contextul războiului din Ucraina, ministrul afirmă că necesitatea modernizării infrastructurii este mai clară ca oricând.
„Agresiunea Federației Ruse în Ucraina ne-a arătat cât de vulnerabili suntem și cât de urgent trebuie să investim în infrastructură. Podul de la Ungheni și autostrada care pornește de aici ne schimbă statutul economic și geopolitic.”
Bolea susține că acest proiect nu doar apropie Republica Moldova de Uniunea Europeană, ci o introduce practic în piața unică.
„Integrarea europeană nu este o dată în calendar. Este un proces, iar prin infrastructură noi suntem deja în Europa. Cu fiecare kilometru de autostradă și cale ferată modernă, republica noastră devine mai sigură, mai prosperă și mai conectată cu viitorul”, a conchis ministrul.
Potrivit autorităților de resort, la Ungheni a început producția tablierului metalic, esențial pentru cele trei deschideri ale podului. Acesta este realizat de un agent economic din Satu Mare. Pe malul Republicii Moldova, lucrările includ finalizarea celor două radiere aferente culeei, armarea și cofrarea elevațiilor, iar turnarea betonului pentru ambele fire de circulație este realizată în proporție de 90%. De asemenea, la pila de pe malul Prutului a fost realizată incinta din palplanșe pentru radier, amplasat la -4 metri față de cota râului, iar capetele piloților au început să fie sparte.
În același timp, pe malul României, cele două radiere aferente culeei sunt finalizate. Armarea, cofrarea și turnarea betonului elevațiilor pentru ambele fire sunt, de asemenea, finalizate. Incinta radierului pilei a fost realizată din palplanșe, radierul pentru calea 1 de rulare a fost turnat, iar cel pentru calea 2 are armarea finalizată în proporție de 75%.
Acest proiect reprezintă un pas concret pentru Autostrada Unirii și pentru dezvoltarea unei legături moderne și sigure între România și Republica Moldova, fiind primul pod construit peste Prut după mai bine de 60 de ani.
Aleșii poporului au ținut un minut de reculegere în memoria lui Ilie Ilașcu
Schimbări în instanțe: Judecătoria Chișinău ar putea avea un colegiu anticorupție
DOC // Președinta Maia Sandu a numit în funcție noi judecători. Decretul a fost publicat în Monitorul Oficial
Ceață densă pe drumurile din Republica Moldova
Agenda evenimentelor, joi, 27 noiembrie
VIDEO // Un bărbat din Bălți, reținut pentru comercializarea substanțelor narcotice și psihotrope în zona de nord a țării
FOTO // Academia „Ștefan cel Mare” și Asociația Națională Vamală au semnat un Acord pentru susținerea proiectelor în domeniul vamal și cel de securitate
Meteorologii anunță pentru ziua de joi ceață, cer noros și ploi slabe
Ambasada R. Moldova în Israel anunță suspendarea serviciilor consulare până pe 15 decembrie
Centrul de Sănătate Cantemir a fost dotat cu dispozitive medicale performante
Peste 900 de cauze penale ce vizează traficul de droguri. Ministra Daniella Misail-Nichitin: „Propunem un proiect ce prevede înăsprirea pedepselor pentru traficul substanțelor narcotice”
VIDEO // Autoritățile vor registru al coletelor și razii suplimentare pentru a combate traficul de droguri. Lilian Carp: „99% din droguri vin din afara țării”
AUDIERI // Demisii și anchete minuțioase, în urma contrabandei cu armament la frontiera moldo-română. Lilian Carp: „E vorba de o rețea internațională de trafic de armament”
Cod galben de ceață în Moldova, cu vizibilitate redusă pe arii extinse. Atenție în trafic
Chișinăul găzduiește cea de-a X-a ediție a Festivalului Internațional de Film Documentar MOLDOX
Prim-ministrul Alexandru Munteanu, la inspectarea lucrărilor de construcție a podului de la Ungheni: „Este un proiect simbolic și strategic pentru Republica Moldova”
DOC // Cinci membri ai Grupului Operativ al Trupelor Ruse, lipsiți de cetățenia R. Moldova
Parlamentul denunță încă trei acorduri cu CSI: Cetățenii Tadjikistanului și Kârgâzstanului vor avea nevoie de vize pentru a intra în Moldova
Premierul Alexandru Munteanu s-a întâlnit cu primarii din Ungheni: „Să construim din raionul Ungheni un pol regional de creștere, care să ofere oportunități și să conecteze afaceri”
VIDEO // Tren spre Aeroport: test reușit pe ruta Chișinău–Revaca. Proiectul noii linii feroviare intră în etapa de pregătire
Comisia de Evaluare a Judecătorilor menține rezultatele pentru trei judecătoare de la Curtea de Apel Centru
Vladimir Putin a anunțat condițiile în care va opri războiul din Ucraina
Cum ajung drogurile în Republica Moldova? Explicațiile șefului Direcției Antidrog
Pădurile Moldovei, monitorizate mai precis și mai rapid cu ajutorul echipamentelor moderne
Parlamentul schimbă regulile de funcționare a Zonelor Economice Libere
Procesul de privatizare și gestionare a bunurilor statului va fi simplificat. Noi reguli aprobate de Parlament
Republica Moldova a lansat Registrul electronic al garanțiilor de origine pentru energia regenerabilă
Conferința Businessul Fructelor 2025: producătorii mizează pe livezi moderne, tehnologie și piețe noi de export
Franța reintroduce serviciul militar voluntar
Guvernul și Primăria Ungheni modernizează transportul public: 14 microbuze și 4 autobuze noi pentru locuitorii din regiune


