ro
Economie
16 Aprilie, 2025 / 02:24
/ Acum 1 zi

Memorandumul privind reluarea conexiunii feroviare Prut – Fălciu, semnat la Chișinău. Vladimir Bolea „Ancorăm R. Moldova în circuitul feroviar al UE”

Memorandumul de înțelegere privind reluarea conexiunii feroviare Prut – Fălciu a fost semnat astăzi la Chișinău. La prima etapă, pe acest segment pe care nu s-a mai circulat de mai bine de 30 de ani va fi posibilă doar circulația mărfurilor, lucru care va permite agenților economici să economisească timp și bani, transmite MOLDPRES.

Documentul a fost semnat de directorul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” și șeful Companiei Naționale de Căi Ferate din România „CFR” S.A., în prezența viceprim-ministrului Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și secretarul de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioșteanu.

„Acest Memorandum ține de redeschiderea unei nou circuit și ancorarea Republicii Moldova în circuitul feroviar al Uniunii Europene și al României implicit. Pe acel pod feroviar nu s-a mai circulat din anul 1993 și suntem extrem de interesați de redeschidere acestui segment”, a menționat vicepremierul Vladimir Bolea, după semnarea documentului.

La prima etapă, pe segmentul Prut-Fălciu va fi permis doar transport de mărfuri, iar autoritățile speră că ulterior va fi posibilă și reluarea transportului de pasageri, pe măsură ce vor înainta lucrările de reconstrucție a stațiilor și gărilor din regiune.

Vladimir Bolea a menționat că reluarea conexiunii feroviare pe acest segment va aduce multiple beneficii pentru agenții economici din Republica Moldova, care vor putea parcurge un traseu mai scurt pentru transportarea mărfurilor și vor economisi timp și bani.

„În cel mai scurt timp, Guvernul va oferi agenților economici atât din Republica Moldova, cât și celor din UE și din România posibilitatea de a circula pe trei poduri feroviare, la Ungheni, Fălciu și Giurgiulești. Și cel mai important, în toate trei locații vom avea ecartament european, adică ecartamentul european vine în Republica Moldova pe segment destul de lung, ceea ce o să permită activităților economice să se dezvolte foarte puternic”, a conchis Vladimir Bolea.

Controlul vamal va fi unul coordonat, ceea ce înseamnă că vama și poliția de frontieră din partea Republicii Moldova va trece pe segmentul din partea română, lucru care va fluidiza traficul de mărfuri, în beneficiul agenților economici.

Guvernul Republicii Moldova, prin proiectul Bugetul +Plus a acordat resurse financiare pentru CFM, bani care urmează a fi folosiți pentru achiziția de traverse pentru segmentul respectiv de cale ferată.

„În cel mai scurt timp, se va trece la procesul de achiziție a acestor traverse pentru reconstrucția celor aproximativ 4 km de cale ferată pe segmentul din Republica Moldova. Ca rezultat, vom avea și linia ferată largă, și linia ferată cu ecartament european”, a spus Vladimir Bolea.

Secretarul de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioșteanu a declarat că semnarea Memorandumului reprezintă un moment important în ceea ce privește dezvoltarea sistemului feroviar dintre România și Republica Moldova.

„Practic, sistemul european feroviar trece Prutul în Europa. Este Europa și dincoace de Prut și este normal ca sistemul cu ecartament european să avanseze în teritoriul Republicii Moldova. Chiar astăzi au început o serie de lucrări care să pregătească deschiderea podului. Vom lucra inclusiv la pod. Nu s-a circulat de zeci de ani pe acest segment. Trebuie pus în siguranță, trebuie pregătit pentru a se da în trafic. Avem mai multe treceri feroviare către Republica Moldova pe care le punem în valoare, le consolidăm și dorim să le utilizăm pentru transportul de marfă. Vizăm un transport masiv de marfă dinspre portul Constanța către Republica Moldova și invers”, a subliniat Irinel Ionel Scrioșteanu

Guvernul Republicii Moldova a alocat prin proiectul Bugetul +Plus suma de 85 de milioane de lei pentru reparația căii de acces de la Cantemir spre podul feroviar Fălciu și reparația segmentului de cale ferată Văleni. Reparând aceste două puncte, autoritățile își propun să restabilească transportul de mărfuri pe calea ferată Giurgiulești-Cahul-Chișinău, ceea ce va permite ca 300 de mii de tone de mărfuri să fie transportate pe calea ferată.